No kun sai halavalla, niin mopo tahtoo karata käsistä. Ainakin Sulo Wileenillä, heittomerkillä :)
​Ei mulla nyt ihan tyystin karannut, mutta vähän jo keuli kuitenkin. Eli satuttiin "ihan vaan sattumalta" Tokmannille käymään kun siellä oli kesäkalastusvälineet -30% tarjouksessa. Noh.... Enhän minä varsinaisesti mitään oikein niinkun väkisin olisi tarvinnut, mutta kun nyt siinä vaan vähän aattelin katsella mitä on tarjolla, niin melkeinhän se kassakone kilahti satasen edestä.
Että hupsista keikkaa. Mites se ny silleen. No kaikki oli tai on siis edelleen kyllä ihan tarpeellisia ostoksia että ei siinä mitään. Suurin ostos oli uusi jigivapa. Olin tiennyt Jaanan siis Fish Me Luck blogin pitäjän suunnitelleen myyntiin kaksi erilaista jigivapaa niin ahvenelle kuin kuhalle ja nyt sattui tämä ahvenvapa olemaan alessa. No olin jo katsellut Jaanan videolta miten kivan herkältä tuo vapa näytti ahvenen kalastuksessa ja kysäisin vielä Jaanalta muutaman tarkennuksen vavasta niin ostopäätös oli selvä, kun vavan alessa näin. Enkä ole kyllä katunut. Minä tykkään tuollaisista herkistä ja kevyistä vavoista, missä tärpit tuntuu mukavan vahvoilta ja vapa myötäilee ahvenen tärinää oikeinkin hyvin. Karkuutuksetkin vähenivät selvästi, mitä nyt yhden reissun tällä olen heittänyt. Ei ollenkaan hassumpi ostos! 

jaananvapa.jpg

Yksi seikka kävi kuitenkin ekalla heittoreissulla selväksi. Vapa tarvii uuden paremman kelan. Minulla on varastossa ns. varakeloja niin 1000 kuin 2000 koossa. Kokeilin vapaan kahtakin eri kelaa mutta en ollut täysin tyytyväinen niiden toimintaan ja ajattelin että kokeilempas ihan kurillaan aiemmin toiseen jigivapaan ostamaani todella hyvää Daiwan tonnista kelaa. No niinpä niin. Tietäähän sen miten siinä käy kun vaihtaa muutamankympin kelan, joka tuntuu kuin sekottaisi kertakäyttöveitsellä jässähtänyttä lihasoppaa, sellaiseen kelaan, joka tuntuu kuin uittaisi lusikkaansa unelmanpehmeässä suklaavanukkaassa, niin eihän se nyt taas hyvää tiedä.
Juu ei tosiaan. Toisen kaupan kassakone sai sanoa taas klingkling melkein satasen edestä :)
Että mitenkäs se nyt meni omasta mielestä. Että kun osti alemyynnistä vavan niin meni taas lisää rahaa kun piti saada kela. Ja siima. Ja........ Kieltämättä tää tuntuu vähän siltä hölmöläisten touhulta kun jatkoivat mattoa maton toisesta päästä otetulla palalla. Joopa joo. Mut ei siitä sen enempää. Näitä nyt sattuu. Ainakin mulle.
Mutta kun se uusi vapa nyt vaan oli niin hiton hyvän tuntuinen heittää sillä toisella kelalla. Heittopituus kasvoi heti selvästi ja se kelaaminen on tosiaan niin unelmakevyttä että ah! En voi kun suositella tätä kelaa. Mulla on ollut joku jostain korvaan tarttunut ihmeellinen ennakkoluulo että kun "ostaa Daiwan, saa vaivan" mutta nyt voin sanoa että mieli on kyllä muuttunut.
Ainakin minun käteen oikein mahtava kela heitellä. EN toistaiseksi ainakaan ole löytänyt mitään moitteensijaa. Tähänkin kelaan puolasin tietenkin myös toisen kelan lailla, 4-kuituista keltaista
J-Braidin kuitusiimaa paksuudessa 0,10mm. Se on mainio siima monin tavoin. Heittopituus on hyvä, ei sumppaa helposti, keltainen väri kestää aika mukavasti ja vahvuuskin on oikein bueno.
Ei ole sen takia kaloja kyllä koskaan menetetty, ettei siima olisi kestänyt. Hyvin on kestänyt vähän painavammatkin kalat. Suosittelen kokeilemaan. Näitä kaikkia: vapaa, kelaa ja siimaa. 

daiwa.jpg

Daiwa Regal 1000. Minun uusi "rakas" :) Tai siis rakkaat :)

Että nyt on sitten uusi paketti kasassa ja odotan vaan että pääsen kunnolla heittämään. Olen tässä vähän sairastellut niin en ole päässyt veneellä kuin viimeksi silloin mökillä kunnolla kalaan. Toivottavasti parannun viikonlopuksi ja päästään jonnekinpäin kalalle. EN niin siis millään malta odottaa sitä. Viikko ilman kalastusta on kun istuisi jalkapuussa Haminan torilla. Aika hirveää kidutusta :)