Koska lähijäät eivät olleet edellisten tutkmuskertojen perusteella kovin kummoisia niin suuntasimme Loppaisena kutostien pohjoispuolelle etsimään parempia paikkoja. Kävimme muutamia edeltä kartasta katsottuja järviä ja lampia läpi mutta ongelmaksi muodostui auraamattomat tiet ja autolle parkkipaikan löytäminen. Lopulta löysimme järven, jossa oli jo auto rannassa parkissa ja hyvin tilaa vielä meidänkin autolle. Eli pääsimme pilkille ihan uuteen paikkaan Hiijärvelle. Jäälle pääsi mukavasti tietä pitkin kävellen ja jäätä oli n. 15cm. Huh!
Jään päällä toki oli sohkaa ja lunta hieman mutta vähemmän kuin meilläpäin? Kummallista...... Kävelimme rannasta jonkin matkaa paikkaan missä oli jo kovasti pommitettu reikiä.
Teimme uudet reiät ja aloimme pilkkiä. Kaiku piirsi tyhjää. Mulla oli siiman päässä testissä Puustjärven Nypy tapsimorrilla höystettynä. Uinti näytti olevan hyvinkin hakevaa. Mietin että mitenköhän tässä käy kun vesi oli aika kirkasta että pelottaako tälläinen uinti kaloja liikaa.
No hetken pilkittyäni ja juuri maisemaa ihailtuani kädessä tuntui kunnon tärppi ja kaiku piirsi ison viivan pilkin päähän. Olin ensin varma että se on hauki koska tuli niin yhtäkkiä alhaalta noin puolen metrin päästä kiinni. Mutta ei se kuitenkaan vienyt siimaa eikä temponut ihmeemmin. Painoi vain. Minun kokemuksella hauki vie heti siimaa ja jumputtaa siiman päässä vuoron perään. Mutta tämä nousi nätisti ylöspäin kunnes yhtäkkiä irtosi. No hitto! Eipä se nyt sitten selvinnyt mikä kala oli. Järvessä kun netin mukaan pitäisi olla siikojakin niin en voi tietää että oliko kenties siika. Ne ovat yleensä tuollaisia rauhallisempia ja lähtevät helposti irti heikon suun vuoksi. Harvemmin hauki on päässyt irti muuten kuin katkaissen siiman. Mutta tämä jää nyt arvoitukseksi. Kuva ainakin oli sellainen pallomainen kuin kirren kuva eikä pitkä kapea viiva, mikä hauesta lähtee. Kala nimittäin meni takaisin pohjaan makoilemaan irti päästyään. Hetken se oli siinä paikallaan ja sitten lähti pois. Heippa.
Ei siinä auttanut kun etsiä uusi pilkkipaikka. Katsoin karttapaikasta että läheisen niemen kärjessä oli kiva "nenä" ja hieman syvempää. Menin siihen ja ei kauaa tarvinnut Nypytellä kun alle ilmestyi ahvenia. No ne ottivat mukavasti Nypy-pilkkiin ja vetelin niitä sitten siinä suu hymyssä. Eihän ne kovin isoja olleet mutta kivaa silti saada kalaa eikä vaan pilkkiä tyhjää. Testasin samalla myös muita pilkkejä, morreja eri väreissä ym. mutta ainoa mihin kala otti oli tämä Nypy oranssilla morrilla. Eli pilkki ainakin on nyt hyväksi havaittu, kaloja selvästi kauempaakin houkutteleva ja oranssi morri nyt toimii melkein aina paikassa kun paikassa.
Näimme ne toisen auton pilkkijät kun tulivat kaukaa saaren takaa ja hiljaista oli ollut sielläkin. Mutta kuulemma paikassa on isojakin kaloja kun kohdille sattuu ja on otillaan. Nyt ei sattunut eikä ollut. Mutta ei haittaa. Kiva päivä oli olla jäällä ja minua aina uudet paikat kiehtoo kun ei tiedä paikasta oikein mitään. Uutta ja ihmeellistä :) Tänne varmaan tulee joskus tultua uudelleenkin, ainakin ekojen jäiden etsimisen yhteydessä tulee varmaan mietittyä tätä paikkaa.
Viikonlopuksi lupailee hieman kylmempää keliä joten katsellaan suunnataanko minnekkään vai tehdäänkö jotain muuta.